‪Google+‬‏
یتیم تر از یتیمان :: ماهنامه تحلیلی - تبیینی 57 ماهنامه تحلیلی - تبیینی 57

ماهنامه تحلیلی - تبیینی 57




یتیم تر از یتیمان

شنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۱۷ ق.ظ

ابوالقاسم طالبی و روایت روزهای نکبت بار ایران

معمولاً ابوالقاسم طالبی در دالانها و تودرتوهای تاریخ به دنبال حقایقی است که یا کمتر دیده شده و یا دیدن و پرداختن به آن چندان کم هزینه نخواهد بود. او با تجربه موفق اش در اثر سینمایی «قلادههای طلا» سعی داشت تا اتفاقات سال 88 را از منظری امنیتی و اجتماعی مورد بررسی قرار دهد. او امسال با فیلم جدیدش «یتیم خانه ایران» مجدداً در فضای سینمایی کشور حضور پیدا کرده که البته هنوز نیامده و فیلم او دیده نشده کمی گرد و خاک کرده است.

 یتیم خانه ایران به موضوع قحطی و خشکسالی تاریخی ایران در بین سالهای 1295 تا 1297 هم زمان با جنگ جهانی اول و اشغال ایران توسط قوای روس و انگلیس میپردازد. آثار طالبی بدون گوشه و کنایه سیاسی نیست و او سعی میکند با پرداخت قصه و روایتی از تاریخ، سرانجام ذهن مخاطب را با سؤالاتی که پیشتر پاسخ آنها را در اثر خود ارائه نموده روبرو کند.

قحطی و خشکسالی عظیم سالهای ۱۲۹۷-۱۲۹۵ هـجری شمسی در کوران جنگ اول جهانی و در زمان اشغال ایران به دست قوای بیگانه روس و انگلیس رخ داد؛ هرچند مدت دوام این واقعه کم بود و دیری نپایید، اما در همین مدت تعداد زیادی از ایرانیان به هلاکت رسیدند، به طوری که دهها یا شاید صدها و هزارها نفر از گرسنگی و بیماری مردند و حتی الان هم مشکل است که بگوییم ایران چگونه از این آسیب توانست جان به سلامت به در برد. آنگونه که در منابع آمده است، در طول سالهای قحطی ۸ تا ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ایران قربانی سیاستهای استعماری دول مقتدر اروپایی گردیدند.

 ابوالقاسم طالبی با اینکه کم کار میکند ولی در سینما و تلویزیون کارنامه موفقی از خود برجای گذاشته است و میشود فیلم او را به عنوان کارگردانی که مانند دیگر سینماگران که سعی در بیان واقعیت ذهنی خود دارند با احترام تماشا کرد. اما با نهایت احترام به نظر و تحلیل او مبنی بر عدم شرکت در بخش مسابقه، بهتر بود با ارائه این فیلم به بخش مسابقه و قراردادن آن در بوته نقد و قضاوت داوران و در نهایت با پخش چندباره در فضای جشنواره، اثر خود را مورد نقد و بررسی عموم مردم در بخش آرای مردمی قرار دهد.

از آنجا که طی چند سال اخیر بین آرای داوران و آرای مردمی جشنواره فجر تفاوتی محسوس ملاحظه شده است و برخی فیلمها از نگاه بخش داوران مغفول بودهاند و در عین حال مورد اقبال مردمی قرار گرفتهاند، این ظرفیت نیز برای یتیم خانه ایران وجود داشت که با بررسی در میان دو طیف داوران و مردم عیار آن بهتر سنجیده شود.

گفته شده است این فیلم با یکبار نمایش برای اصحاب رسانه و منتقدین اولین و آخرین اکران خود را در فضای جشنواره فیلم فجر امسال تجربه میکند. 

۹۴/۱۲/۱۵

ارسال دیدگاه:

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">