‪Google+‬‏
انفعالی برخورد نکنیم! :: ماهنامه تحلیلی - تبیینی 57 ماهنامه تحلیلی - تبیینی 57

ماهنامه تحلیلی - تبیینی 57




انفعالی برخورد نکنیم!

سه شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۳، ۰۴:۳۱ ب.ظ

محسن اقبال دوست

شبکه های تلفن همراه در دنیا در حال گذار از نسل سوم به نسل چهارم خود می باشد. حال اینکه این نسل ها چیست و چه تفاوتی با هم دارند به طور خلاصه در این گفتار کوتاه به آن خواهیم پرداخت. اما هدف اصلی این یادداشت طرح پرسش هایی که ما را بر آن می دارد موضع خود را نسبت به پیشرفته ترین نسل شبکه های تلفن همراه پیش از آنکه دیر شود و در موضع انفعال قرار گیریم، مشخص سازد.

سی و سه سال پیش و در سال 1981 میلادی بود که اولین نسل شبکه های تلفن همراه پا به عرصه دنیای ارتباطات نهاد. اولین گوشی ساخته شده یک موتورولا به اندازه تقریبی یک آجر بود که این کمپانی چیزی در حدود 100ملیون دلار برای طراحی آن صرف نمود. این تلفن همراه در بستر اولین نسل شبکه های تلفن همراه تولید شد که اطلاعات در آن به صورت سیگنال های رادیویی آنالوگ منتقل می شد. اگر چه حجم و سرعت انتقال داده ها در این شبکه بسیار پائین است اما این خود مقدمه ای برای شکوفه زدن نهال نسل دوم شبکه های تلفن همراه شد. تفاوت اصلی بین دو سیستم تلفن همراه، نسل اول و نسل دوم اینست که شبکه‌های نسل اول از سیگنال‌های رادیویی آنالوگ و شبکه‌های نسل دوم از سیگنال‌های رادیویی دیجیتال استفاده می‌کردند. سرعت انتقال اطلاعات در شبکه نسل دوم نسبت به نسل اول افزایش پیدا کرده است. GSM وGPRSو EDGE از جمله سامانه های کاربردی جهت انتقال اطلاعات در نسل دوم می باشد. حالا دیگر کاربران تلفن های همراه می توانند بدون استفاده از سیم، به همراه خود از شبکه جهانی اینترنت استفاده کنند. اما هنوز میزان حجم و سرعت انتقال اطلاعات به اندازه ای نیست که بتوان داده های به حجم بالا را به خوبی رد و بدل کرد.

امروز اول اکتبر سال 2001 است و بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی ژاپن، ان‌تی‌تی دوکومو، خدمات مخابراتی خود را به نسل سوم مجهز کرده است. نسل سوم شبکه های تلفن همراه چیست؟ نسل سوم تلفن همراه با رویکرد چند رسانه ای کار خود را آغاز کرد. حالا می توان علاوه بر صدای کسی که با او تماس برقرار شده است، تصویر او را هم روی تلفن همراه دید. 3G برخلاف GSM که نسلی برای انتقال صدا و اطلاعات بود، این نسل جدید سرعت بالا را برای انتقال چندرسانه‌ای را فراهم می‌سازد. در نسل سوم همه چیز در قالب اطلاعات دیجیتال منتقل می‌شود. با سرعت نسبتاً بالایی که در تلفن‌های نسل سوم پیش بینی شده‌است، امکاناتی از قبیل تلفن‌های تصویری بی سیم، با کیفیت مناسب مقدور خواهد بود.

چیزی در حدود 11 سال بعد بود که برای اولین بار نسل سوم شبکه های تلفن همراه توسط شرکت رایتل در ایران کار خود را آغاز کرد. سازگاری اپلیکیشن های تلفن های هوشمند(Smart Phone) با سرعت بالای اینترنت ذائقه کاربران ایرانی را بر آن داشت تا در محیط هایی قرار گیرند، تا بتوانند به راحتی به اینترنت با سرعت بالا و باند پهن دسترسی داشته باشند. برای این منظور اغلب کاربران ایرانی منازل و محل های کار خود را به اینترنت پرسرعت مجهز کردند. ادارات و شرکت های دولتی و غیردولتی نیز حالا بیشتر خدمات خود را در بستر اینترنت به مخاطبان عرضه می کنند. اگر در خیابان ها و معابر عمومی هم کمی سر بچرخانیم انبوهی از افراد را می بینیم که سر در اسمارت فون های خود دارند که یا در دنیای اخبار و یا در جهان سرگرمی وقت خود را می گذرانند. به خصوص با ورود اپلیکیشن هایی که شبکه های اجتماعی را به راحتی در اختیار مخاطبین خود قرار می دهند. به طوری که حتی برای تماس تلفنی هم از شبکه اینترنت استفاده می شود. انتقال صوت اما در فضای باز به سرعت بالاتری احتیاج دارد. به همین منظور مخاطبان شبکه همراه در ایران در حال حرکت از نسل دوم به سمت نسل سوم هستند. به خصوص در آینده نه چندان دور که سایر اپراتورهای تلفن همراه نیز به نسل سوم تلفن همراه مجهز خواهند شد.

بی تردید ورود نسل سوم شبکه های تلفن همراه به کشور، به همراه خود فرصت ها و البته تهدیدهائی برای مخاطبان و کاربران ایرانی به همراه دارد. اینکه کاربران ایرانی به راحتی و با سرعت می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را در شبکه اینترنت و با سرعتی که هم اکنون(چیزی در حدود یک مگابایت بر ثانیه که توسط اپراتور تلفن همراه رایتل عرضه می گردد) رد و بدل کنند، به حتم از جمله فرصت هائی است که می تواند مقدمه و نقطه آغازی برای دستیابی ایران به هدف تعیین شده در چشم انداز 1404 که رسیدن به رتبه دوم شاخص دولت الکترونیکی در منطقه است، باشد. البته برای دستیابی به این هدف نه تنها حداکثر سرعت نسل سوم که 42 Mbps را می طلبد، بلکه ورود نسل چهارم شبکه های تلفن همراه (4G) که سرعتی بیش از چهارصد برابر سرعت تعریف شده برای اینترنت پهن باند در کشور است را ناگزیر خواهد ساخت.

نسل چهارم شبکه تلفن همراه (4G) چیست؟ نسل چهارم، یک راه‌حل جامع بر مبنای IP برای انتقال صدا، تصویر و داده است و بر پایه اصل "هرجا و هر زمان" داده‌ها را با سرعتی بسیار بالاتر از نسل‌های قبل در اختیار کاربر قرار می‌دهد.در نسل چهارم، برای ارتباطات موبایلیته (ارتباط در حال حرکت) مانند استفاده در قطار یا خودرو حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابیت در ثانیه و برای ارتباطات نسبتاً ثابت و بدون جابجایی مانند کاربران پیاده‌رو یا ساکن، یک گیگابیت در ثانیه است. بررسی های مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نشان می دهد بسیاری از کشورهای منطقه در حال حرکت به سمت نسل چهارم موبایل هستند. اکثریت کشورهای منطقه حداقل در حال بهره برداری رسمی از نسل سوم تلفن همراه هستند. عملیاتی شدن نسل چهارم تلفن همراه در کشورهای منطقه موجب خواهد شد فاصله فناورانه بسیار زیادی در زمینه سرعت اینترنت میان کشور ایران و کشورهای حوزه سند چشم انداز بوجود بیاید.

استاندارد های ال تی ای پیشرفته (LTE Advanced)  و وایمکس2 (Wimax 2)  الزامات نسل چهرام را محقق خواهند ساخت. ال تی ای فناوری است که با استفاده از امواج رادیویی امکان ارتبطات با سرعت بالا، تاخیر کم و ثبات بالا را می دهد. استاندارد وایمکس 2 نیز قادر است سرعت بالغ بر یک گیگابایت بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار دهد.

حال با توجه به موارد طرح شده در مورد نسل های مختلف تلفن همراه، باید از امروز مسئولان مرتبط با حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات به این ظرفیت عظیم توجه ویژه نمایند؛ که اگر به درستی از آن بهره برداری شود می تواند فرصت بسیار غنی را در اختیار کشور قرار دهد تا به جایگاه پیشبینی شده در سند چشم انداز توسعه دست پیدا کند. ور در صورت عدم توجه به این مسئله، می تواند کشور را در موضع انفعالی قرار دهد و در این هجمه آسیب های جدی را وارد سازد. بی شک آنچه مسلم است سرمایه گذاری عظیم دشمن در زمینه ارتباطی و اطلاعاتی است تا بدین وسیله بتواند اهداف خود را در ایران و منطقه دنبال کند. اگر قرار است نسل چهارم تلفن همراه در آینده نه چندان دور در کشور عمومی شود، باید ابعاد مختلف آن از هم اکنون مورد بررسی قرار گیرد. اگر نیازمند قانون در این زمینه هستیم، دستگاه قانون گذاری کشور به این زمینه توجه لازم را داشته باشد. اگر در مواردی با خلاء قانونی یا تعارض قوانین مواجه هستیم به آن بپردازیم. زیرساخت های لازم جهت بهره برداری نسل چهارم در کشور به جد باید به آن پرداخته شود. کشور ما ناگزیر از حرکت به سمت شبکه ملی اطلاعات در راستای دستیابی به اینترنت پاک و امن برای کاربران ایرانی است. چرا که سرعت بسیار بالا در نسل چهارم در کنار ویژگی های مثبتی که دارد، فضای ناامنی را به وجود می آورد که می تواند بستر مناسبی برای حملات سخت افزاری و نرم افزاری از سوی دشمنان جمهوری اسلامی ایران باشد.

هم چنین آموزش هایی که باید به کاربران ایرانی در جهت استفاده صحیح از سیستم های ارتباطی داده شود از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود. بالا بردن سطح سواد رسانه ای در همه زمینه ها، چه رسانه های دیداری و شنیداری و چه در حوزه رسانه های فضای مجازی از جمله مواردی است که متأسفانه در کشور به آن توجه لازم نشده است. اگر چه ما توانستیم کودکان و نوجوانان ایران اسلامی در برابر بیماری های جسمی، در ابتدای کودکی واکسینه کنیم، اما نتوانسته ایم آن ها در برابر میکروب های رسانه ای واکسینه کنیم. چرا که در ابتدا باید استفاده صحیح از رسانه ها به والدین آن ها آموزش داده شود. والدینی که به جرئت می توانیم مدعی آن باشیم که استفاده صحیح از رسانه را به درستی نیاموخته اند.

اگر قرار است ایران به عنوان کشوری ممتاز در منطقه در افق چشم انداز 1404 به حساب آید، باید علاوه بر پیشرفت هایی که در حوزه زیربنائی و زیرساختی در همه امور(اقتصادی، سیاسی، نظامی، ارتباطی و...) باشد، باید در مقابل آسیب هائی که می تواند از این حوزه های به کشور وارد شود هم مقاوم باشد که برای این منظور تدوین راهبردهای مناسب امری اجتناب ناپذیر است که علاوه بر توجه نهادهای مسئول، توجه قشر فرهیخته دانشگاهی و البته محققین و اندیشمندان حوزوی را می طلبد.

ارسال دیدگاه:

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">