‪Google+‬‏
رهبری چه فرمود؟ :: ماهنامه تحلیلی - تبیینی 57 ماهنامه تحلیلی - تبیینی 57

ماهنامه تحلیلی - تبیینی 57




رهبری چه فرمود؟

سه شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۳، ۰۸:۴۱ ب.ظ

محمدتقی اسدی

تقریبا از آخرین دیدار رهبرمعظم انقلاب با مجموعهی بسیج دانشجویی 7 سال میگذرد وبعضا  این دیدار نداشتن مورد تحلیلهای خاص نیز واقع میشود اما آنچه که بیشتر باید مورد تحلیل و عمل واقع شود تبیین فرمایشات دقیق رهبری خطاب به مجموعه بسیج دانشجویی است که اختصاصا به این قسمت از بدنه جنبش دانشجویی فرمودهاند و نمونهاش را در برخورد با سایر تشکلهای دانشجویی نمیبینیم هرچند که تبیین فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید برای تمامی اعضای بسیج دانشجویی که وارد این مجموعه بزرگمیشوند به عنوان یک اساس نامه مورد بررسی وتبیین قرار گیرد.

ایشان در دیدار31/2/1386 قبل از ورود به توصیه که همواره مورد علاقه دانشجویان است به تعیین هویت برای مجموعه بسیج دانشجویی پرداختند که ممکن است کم وبیش مورد شبهه برای دانشجویان و خود اعضای بسیج دانشجویی نسبت به اتصال این مجموعه سربازان آمادهبهکار و کمربستهى اسلام و انقلاب به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از نظر حضرت آقا تعبیر به نماد مقاومت انقلابى و شجاعانه است قرار گیرد ایشان ضمن تبیین جایگاه دو بال مجموعه بسیج دانشجویی یعنی سپاه و دانشگاه، اولویت را به دانشگاه دادهاند و فرمودهاند«شما دانشجو و یک تشکل دانشجویى هستید؛ منتها یک تشکل دانشجویى که به نقطهى مطمئنى - که عبارت است از همان نماد مقاومت - تکیه دارد؛ البته این تکیهگاه، تحرک او را محدود نمىکند،  دست و پاى او را نمىبندد، کار علمى او را محدود نمىکند، هویت او را نظامى نمىکند، اما به او ذخیرهاى از دستاورد تجربهى جهادى و انضباط ناشى از این تجربه مىبخشد؛ این به نفع تشکل دانشجویى است: از خیرش استفاده مىکنید.»

اما شاید مهمترین قسمت فرمایشات ایشان که باید مجموعه بسیج دانشجویی برای تک تک کلمات آن برنامه ریزی کند قسمتی است که حضرت آقا  با نگاهی روشن ودقیق که نشان از نگاه نافذ و مسلط ایشان به فضای دانشگاه است به تبیین نیازهای مجموعه بسیج دانشجویی میپردازند. با یک دسته بندی کلی حضرت آقا، فکر و تحلیل و روشنبینى، جهادعلمی، اخلاق و معنویت را سه نیاز اصلى، عنصرى و اساسى را برای دانشجوی بسیجی لازم میدانند.

عنصر اول که با عنوان فکر و تحلیل و روشنبینى است نیازی است که به دلیلهای فراوان شاید کمبود وقت دانشجویان و یا شاید اقتضای سن دانشجویان کمتر به آن پرداخته میشود و در مجموعههای دانشجویی از آن به عنوان کار تئوریک نام برده میشود که حضرت آقا نیز با یک طنز تلخ به آن اشاره میکنند و بستر لازم را برای پی ریزی این عنصر به دانشجویان متذکر میشوند.

مسائل اسلام، مسائل انقلاب، مسائل بینالمللى، مسائل جارى کشور مواردی است که ایشان از دانشجویان بسیجی میخواهند که درآنها ورود کنند و به تفکر و تحلیل بپردازند و البته این عنصر و بسترهایش  به این دیدار محدود نمیشود و ایشان در دیدارهای دیگر با مجموعههای دانشجویی بارها و بارها به این مورد میپردازند مثلا ایشان در دیدارسال1390 با دانشجویان بازهم به اهمیت ورود به این حوزه تاکید کردند و بررسی مسائل انقلاب ومقایسه انقلاب اسلامی ایران را با سایر انقلابها را برای نسل جوان توسط مجموعههای دانشجویی واجب کردند تا دیگر به اصطلاح لقمه را حاضر و آماده در اختیار تشکلهای دانشجویی قرار دهند که البته بازهم از آن غفلت شد.

عنصر دوم جهاد علمی است و واضح است که وقتی در فقه شیعی واژه جهاد کنار لغتی دیگر قرار میگیرد چه بار معنایی به آن میبخشد و فقط به افزایش معدل درسی محدود نمیشود و این  را ایشان برای دانشجویان بسیجی لازم میشمارند که قضاوت در این حوزه نیز به عهده دانشجویان بسیجی گذاشته میشود.

اما عنصر سوم که ایشان از آن با عنوان عنصر عمده نام میبرند چیزی جز اخلاق و معنویت نیست وقطعا فرق عمده بسیج دانشجویی با خیلی از مجموعههای تشکیلاتی  سراسر دنیا که بعضا خیلی تشکیلاتیترهم در حوزههای مختلف کار میکنند همین عنصر است که یک خط قرمز برای آنها میکشد و ورودشان را به این حوزه قدغن میکند  و این یک امتیاز ویژه برای دانشجوی بسیجی است که در این حوزه خود را تقویت کند همان عنصری که دست ما را در دفاع مقدس گرفت و گرنه خیلی از تجهیزاتی را که ارتش عراق استفاده میکرد ما در خواب هم نمیتوانستیم تصور کنیم اما به کمک همین عنصر برهمه تجهیزات و تشکیلاتی که این عنصر را نداشتند و بار شیطانی شدن به خود گرفته بودند فائق آمدیم.

 ایشان درباره چگونه پرداختن به این عنصر این چنین به راهنمایی دانشجویان بسیجی پرداختهاند: «شماها جوانهاى خوبى هستید؛ این را بدون تعارف مىگویم؛ انصافاً جوانهاى بسیجى ما،  جوانهاى خوبى هستند.  اما خوبى مراتبى دارد. هیچ وقت در خوب بودن و خوب شدن حد نشناسید؛ مرتب در حال بالاتر رفتن باشید. سعیتان این باشد که گناه نکنید.  فرائض را با شوق و رغبت انجام بدهید. از یاد خدا غفلت نکنید. با قرآن انس پیدا کنید... این جوانهایى که اول وارد دانشگاه مىشوند،  غالباً دلهاى پاکى دارند و دلشان هم مىخواهد که یک کانون معنویتى پیدا کنند و به او بپیوندند؛ بسیج مورد نظر آنهاست و از بسیج توقع دارند. شما به یک معنا،  شبیه ما طلبهها هستید:مردم از طلبهها انتظار بیشترى دارند؛ از بسیج هم انتظار بیشترى دارند. پس اخلاق و معنویت هم از نیازهاى عمدهى شماست!»

ایشان در پایان یک توصیه بسیار مهم به دانشجویان بسیجی داشتند که شاید وصف حال خیلی از دانشجویان باشد که  خطاب به دانشجویان بسیجی فرمودند واقعا به آن احتیاج داریدبا اینکه شماها بسیجى هستید و تحرک شما زیاد است - این است که مراقب باشید تحرک خود را از دست ندهید و از تنبلى بپرهیزید؛ این چیز مهمى است. تنآسایى نکردن، چیز مهمى است.

ارسال دیدگاه:

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">