‪Google+‬‏
مسئول بسیج دانشگاه شیراز از قوت و ضعف تشکل متبوع خود می گوید :: ماهنامه تحلیلی - تبیینی 57 ماهنامه تحلیلی - تبیینی 57

ماهنامه تحلیلی - تبیینی 57




نباید گفت افراد یا ضدانقلابند یا بسیجی!

در نقاط مختلف این مرز و بوم تشکل های بسیج دانشجویی با دغدغه همیشگی و انقلابی شان در حال فعالیت اند. علیرغم واژه پرآوازه «بسیج» شاید کمتر کسی تا به حال از نزدیک سراغ آنها رفته باشد و حرف هایشان را شنیده باشد. برای تحقق بخشیدن به این مهم، به سراغ مسئول فعلی بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز رفتیم و سرصحبت را با او باز کردیم و از فعالیت های تشکل بسیج در این دانشگاه پرسیدیم. عباس توانا که دانشجوی کارشناسی ارشد رشته اقتصاد دانشگاه شیراز است و خودش را از بهمن ماه 1393 به صورت رسمی خادم بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز می داند، به سوالات ما پاسخ می دهد.

 

 

 مختصری درباره دانشگاه شیراز و سابقه بسیج دانشجویی و سیر فعالیت ها و رویکردها در چند سال اخیر و جو حاکم بر تشکل های آن توضیح دهید.
«إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ». در ابتدا لازم می دانم که به نوبه خودم خداقوت عرض کنم خدمت دست اندرکاران ماهنامه 57 چرا که در طول سال های اخیر همواره جای یک رسانه مکتوب تحلیلی تبیینی که محصول خلاقیت اعضا فعلی و سابق بسیج دانشجویی در سراسر دانشگاه ها باشد، خالی بود و امیدوارم روند رو به رشد این نشریه با بهره گیری از ظرفیت های بالقوه دفاتر بسیج دانشجویی در سرتاسر دانشگاههای کشور ادامه یابد و متشکرم از اینکه بنده را قابل دانستید. 
دانشگاه شیراز با پیشینه بیش از نیم قرن، یکی از بزرگترین و مهمترین دانشگاه های کشور است که قطب پژوهشی کشور نیز به شمار می آید. بیش از 600عضو هیأت علمی و بیش از 19000 دانشجو دارد. در این دانشگاه 80 رشته کارشناسی، 183 رشته کارشناسی ارشد، 102 رشته دکترای تخصصی  و یک رشته دکترای حرفه ای ارائه می شود. بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز نیز اندکی پس از فرمان حضرت امام مبنی بر شکل گیری بسیج دانشجو و طلبه در دانشگاه شیراز به لطف خدا راه اندازی شد و الحمدلله در طول سال های گذشته همواره بر فضای دانشگاه، شهر و کشور تاثیرگذار بوده و إن شاءالله این تاثیرگذاری ادامه خواهد داشت. حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز متشکل از هشت پایگاه مهندسی، علوم انسانی، حقوق و علوم سیاسی، روانشناسی و علوم تربیتی، دامپزشکی، کشاورزی، هنر و شهرسازی و علوم پایه می باشد که چهار پایگاه در پردیس مرکزی دانشگاه واقع شده و چهار پایگاه هم در نقاط مختلف شهر شیراز قرار دارد.
رویکرد فعالیتهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز را 
می توان به دو قسمت اجرایی و مطالعاتی پژوهشی تقسیم نمود که در سه بعد دانشگاهی، استانی و کشوری تعریف می شود. جو حاکم بر دانشگاه و به تبع آن تشکل های دانشجویی دانشگاه متاثر از فضای استان فارس و شهر شیراز است؛ استان فارس چه قبل از انقلاب و چه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی همواره نقش تعیین کننده و انکار ناپذیری در تاریخ جمهوری اسلامی داشته که منشا این ویژگی ها و تحولات منحصر به فرد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی استان را بدون اغراق می توان دانشگاه دانست چرا که مشاهیر و شخصیت های برجسته ای در دانشگاه شیراز تربیت یافته اند که به عنصر تاثیرگذاری در عرصه های مختلف مبدل گشته اند لذا رویکرد تشکل های دانشجویی دانشگاه خاصه بسیج دانشجویی، می بایست با محوریت تربیت نیروی هم تراز انقلاب اسلامی شکل گیرد. نکته دیگر درخصوص دانشگاه شیراز حضور فعال 6 تشکل دانشجویی با سلایق مختلف در این دانشگاه است که تاییدکننده پویایی دانشجویان دانشگاه شیراز در عرصه های گوناگون است و البته در آینده نزدیک شاهد فعالیت تشکل های یکبار مصرف خواهیم بود.
 
 محور فعالیت های بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز حول چه موضوعات و چه چیزهایی است؟ بیشتر چه نوع فعالیت هایی مدنظر بوده است؟ 
بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز سعی کرده هم در حوزه فکری و هم در حوزه اجرایی در جهت تربیت نیروی هم تراز انقلاب اسلامی و نقش آفرینی موثر در چالش های نظام فعال باشد، بدون تردید نمی توان بحث مطالعاتی و فکری دانشجویان بسیجی را از بحث اجرایی تفکیک نمود، چون قاعده کار این است که «مطالعاتی مفید به فایده است که چهره عملی به خود ببیند» یعنی مطالعاتی که نتواند حرکت انقلاب اسلامی را تسریع بخشد بیهوده است؛ چه بسا اندیشمندانی تربیت شدند که علمشان به درد جامعه شان نخورد و چه بسیار افرادی بودند و هستند که اسلام را کاربردی نمی دانستند. گام اول مبارزه حضرت امام نیز مبارزه با همین تفکری بود که اسلام را منحصر در تحجر، عبادت و گوشه نشینی می دانست؛ لذا بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز نیز تلاش کرده تا مطالعاتی را که صورت می گیرد، هدفمند و با هدف تربیت توام با نقش آفرینی دنبال کند. فضای خاص شهری که در ابتدا مختصرا عرض کردم ایجاب می کند فعالیت های بسیج دانشجویی حول اشاعه آرمان های اصیل انقلاب با بهره گیری از بیانات حضرت امام و رهبر انقلاب انجام گردد تا مانع از تاثیر جریان های فعال ضد انقلاب و تحریف کنندگان اصول امام شود که متاسفانه علاوه بر سطح شهر در دانشگاه نیز نفوذ کرده اند؛ فلذا مهم ترین رسالت امروز تشکل های دانشجویی علاوه بر مبارزه با تهدیدات فرهنگی دشمنان خارجی، مقابله با دنباله های داخلیشان است که آرزوی توخالی کردن درخت انقلاب اسلامی را در سر می پرورانند.

 

 گزارشی از فعالیت های بسیج دانشگاه شیراز و مختصری از آمار اعضا در چند دوره اخیر بیان کنید؟ 
گزارش کاری بسیج دانشجویی در سطح دانشگاه در سال های اخیر بخش های متنوعی را دربردارد؛ از برگزاری برنامه های تالاری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، برپایی هیات هفتگی، اردوهای تفریحی و زیارتی، اجرای حلقه های مطالعاتی و صالحین، انتشار هفته نامه و نشریات پایگاه ها، برگزاری مسابقات کتابخوانی، طرح مشاوره علمی رفیق شفیق، دعوت از سخنرانان کشوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مقتضای زمان، کرسی های آزاداندیشی، برنامه های ورزشی، اکران و نقد فیلم های سینمایی، ساخت فیلم کوتاه، گرامیداشت مناسبت های مختلف، مطالبه گری در حوزه عدالت شهری و مطالبه گری های گوناگون در قالب های مختلف نظیر نامه، تجمع و... در موضوعات استانی و کشوری و... که هر پایگاه مستقلاً با نظارت و هدایت حوزه مرکزی برای نیروهای فعال و عادی با عنایت به رشته و سال ورودی برنامه ریزی و انجام می دهد. بدلیل ازدیاد این برنامه ها و مفصل بودن شان به همین مقدار توضیح مختصر بسنده می کنم.

 

 رابطه بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز با سایر تشکل های استان و دانشگاه چه گونه است؟ به نظر شما چگونه می توان این رابطه را تقویت کرد؟
این را بدون اغراق عرض می کنم که تشکل های دانشجویی انقلابی همه دانشگاه های شیراز به فضل خدا یکپارچه عمل می کنند. خوب طبیعی است که دانشگاه با دانشگاه متفاوت است و هر تشکل انقلابی نقاط قوت، نقاط ضعف و درگیری های خاص خودش دارد اما همه دغدغه پیشرفت ایران اسلامی را دارند و یکسری مسائل شهری و کشوری که دغدغه همه دلسوزان به نظام است مشترک می باشد. مثلا توسعه عدالت شهری در مساله کارتن خواب ها که به نتایج خوبی رسید یا تجمع ها و اعتراض هایی که نسبت به حضور اصحاب فتنه در شیراز انجام گرفت و یا همین تحصن اخیر دانشجویان دانشگاه های جنوب کشور در موضوع هسته ای که در دانشگاه شیراز صورت گرفت، اینها نمونه هایی است که همه تشکل های انقلابی که دغدغه اصول انقلاب را دارند یکپارچه حضور فعالی را به نمایش می گذارند. تقویت این رابطه نیز با ادامه جلسات هم اندیشی و تعریف پروژه های مشترک میسر می گردد قطعا دانشجویان انقلابی همه دانشگاه ها و با سلایق مختلف در پی پیشرفت روزافزون ایران اسلامی هستند که این مولفه بسیار مهمی در جهت تقویت ارتباط تشکل های انقلابی محسوب می شود و باید از این فرصت به نحو احسن استفاده نمود.

 

 فکر می کنید چه نقاط ضعفی دامنگیر عملکرد بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز بوده و هست و برای برطرف کردن آنها چه پیشنهاداتی دارید؟
قطعا هر مجموعه ای نقاط ضعفی دارد که بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز نیز از آن مستثنی نیست؛ البته عملکرد بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز با عنایت به ظرفیتی که دانشجویان دانشگاه دارند در همه حوزه ها با آرمانش و آنچه که باید باشد فاصله دارد اما آنچه که بیش از همه مشهود است را خدمتتان عرض می کنم. یکی از این نقاط ضعف عدم تولید محتوای مطلوب است، متاسفانه علیرغم ظرفیت عظیمی که دانشجویان این دانشگاه دارند نتوانسته ایم محتوای مطلوب انقلاب را تولید کنیم و إن شاءالله بدنبال ایجاد مرکز مطالعات فکری هستیم که با استفاده از تجارب دانشجویان مقاطع ارشد و دکترا بتواند محتوای مناسب دانشگاه در حوزه های مختلف را در گام اول پیش برد و در گام های بعدی به فراخور شهر و سپس کشور بپردازد. یکی از نقطه ضعف های جدی ما عدم توجه مناسب به مقوله هنر در عرضه فعالیت هایمان است، چیزی که مورد پسند جوان امروز است را تنها با هنر اصیل می توان به منحصه نمایش گذاشت که یقیناً تاثیرگذاری محتوای مورد نظر با به کارگیری هنر به مراتب افزایش می یابد و متاسفانه مغفول مانده و برطرف کردنش نیز تنها در گرو توجه همه بخش های بسیج دانشجویی دانشگاه با هنر و کاربرد هنر است. نقطه ضعف مشهود دیگر عدم التزام عملی به اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی است با وجود آنکه چند همایش و نشست اقتصاد مقاومتی توسط بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز برگزار گردیده اما این تازه کف کار است و آنگونه که شایسته اقتصاد مقاومتی است عمل نکرده ایم که بخش اقتصادی پایگاه علوم انسانی با تعریف این پروژه بعنوان اولویت فعالیتهایش در سال جاری امیدوار است تا گامی در راستای اجرای این سیاست ها بردارد البته تشکیل کارویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز در این راستا در نظر است. عدم توجه کافی به ظرفیت نخبگانی دانشجویان بسیجی دانشگاه نیز یکی دیگر از نقاط ضعف است که با همان مرکز مطالعاتی که عرض شد و ایجاد رابطه با بنیاد نخبگان بدنبال اصلاح این موضوع نیز هستیم. در این مجال نمی توان خیلی مباحث را کامل توضیح داد و گرنه نقاط ضعف زیاد است و شاید یک روز زمان ببرد بخواهیم همه را بگوییم!

 

 به نظر شما میزان استقبال دانشجویان از بسیج دانشجویی به چه میزان بوده است؟ به طور کلی فکر می کنید با گذشت بازه های زمانی استقبال دانشجویان از بسیج بیشتر شده یا کمتر؟ فکر می کنید چرا طیفی از دانشجویان دیدگاه خوبی نسبت به بسیج ندارند و از آن استقبال نمی کنند؟ آیا می توان گفت همه افراد این طیف افراد ضد انقلابند یا واقعا ناکارآمدی بسیج در بعضی جاها باعث این امر شده است؟
میزان استقبال دانشجویان از بسیج دانشجویی به نسبت سایر تشکل ها تفاوت قابل توجهی دارد و از این منظر قابل مقایسه با دیگر تشکل ها نیست اما دو نکته حائز اهمیت است یکی آنکه میزان استقبال اولیه چقدر است دوم میزان جذب این افراد چقدر است که افزایش میزان مخاطب معلول عملکرد مناسب در جذب و به کارگیری افراد است. اگر بسیج دانشجویی بتواند برای هر دانشجویی که روز اول به بسیج مراجعه می کند برنامه داشته باشد یقینا میزان استقبال از بسیج دانشجویی افزایش پیدا می کند. متاسفانه ما نتوانسته ایم نسبت به پتانسیل هر شخص برایش برنامه بریزیم و برنامه هایمان به جمعیت حداکثری دانشگاه اختصاص نیافته و این می شود که رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان با دانشجویان به درستی به این نکته اشاره کنند که تشکل ها یک اقلیت دانشجویی اند. اگر کاهش استقبال دانشجویان نسبت به یک مجموعه را داشته باشیم قطعا به خاطر عملکرد ضعیف آن مجموعه در سنوات گذشته اش بوده. اما اگر در کارهایمان اخلاص داشته باشیم یقینا استقبال هم داریم. قطعا نمی توان گفت افراد یا ضد انقلابند یا بسیجی! و همین تفکر صفر و صدی مذموم، از صدر اسلام وجود داشته و همواره چوب لای چرخ گسترش اسلام گذاشته است. باید قبول کنیم که در نظام اسلامی هرکس یک ظرفیتی دارد؛ حال آنکه ممکن است اندازه شعاعش با مرکز دایره نظام کم یا زیاد باشد اما در نظام اسلامی می گنجد. نباید که بخاطر با ما نبودنش وی را طرد و نفی کنیم. متاسفانه این نگاه صفر و صدی یکی از آسیب های جریان دانشجویی بوده و هست.


 رابطه مسئولین دانشگاه، شهر و استان با تشکل های بسیج چگونه است؟
خدا را شکر همه چیز خوب است! مگر می خواهید اخراج شوم؟!(خنده) ولی از شوخی بگذریم نکته ای که مهم است این است که مسئولین دانشگاهی، شهری، استانی و کشوری باید بسیج و جریان دانشجویی انقلابی را بازوان دلسوز خودشان بدانند. بی شک دانشجو مستقل است، به هیچ جایی وصل نیست و اگر مطالبه یا انتقادی دارد از روی دلسوزی و در جهت تامین مصالح نظام است. دردآور است که شاهد ظهور و بروز تفکری در تمامی سطوح مدیریتی هستیم که سعی دارد منتقدینش را با برچسب زدن های نامربوط از خود براند؛ لذا اظهارات بی پایه و اساس برخی از حضرات مسئول در مواجهه با جریان دانشجویی انقلابی کاری عبث است و اطمینان داشته باشند دانشجوی بسیجی -همان معنی مدنظر حضرت آقا- از آرمان و اصولش ذره ای کوتاه نخواهد آمد.

 

 در پایان اگر صحبتی هست که فکر می کنید لازم است به عنوان سخن پایانی گفته شود، بفرمایید. 
دو نکته را می خواهم بگویم؛ نکته اول مربوط به دیدار اخیر حضرت آقا با دانشجویان است که دیداری خاص و منحصر به فرد بود و به واقع می توان از آن به عنوان مانیفست جریان دانشجویی انقلابی یاد کرد که خواندن و مداقه این فرمایشات برای دانشجوی بسیجی واجب است. بخش قابل توجهی از بیانات امام خامنه ای در این جلسه به بحث جذب اختصاص یافت که این بخاطر عملکرد ضعیف جنبش دانشجویی در این عرصه است؛ لذا بازخوانی این بیانات خصوصا در بحث جذب، کمک شایانی را به بسیج دانشجویی خواهد کرد.
نکته دوم اینکه باید حواسمان باشد که جریان مطرود ملت ایران در سال 88 و تحریف کنندگان تفکر امام بار دیگر به دنبال بازیابی آبروی از دست رفته شان هستند و نفوذ در دانشگاه را از مدت ها قبل آغاز کرده اند و با روش های غیر اسلامی نظیر کنسرت های نامشروع و اردوهای مختلط آنچنانی در پی همراه کردن بدنه دانشجویی با خودشان هستند. بنابراین تشکل های دانشجویی انقلابی می بایست بیش از گذشته هوشیار باشند. قطعا جوانان این مرزو بوم نخواهند گذاشت خاطرات تلخ فتنه 88 تکرار گردد و داشجویان دانشگاه شیراز نیز اجازه نخواهند داد بار دیگر فرش های خانه خدا در دانشگاه شیراز و دفتر بسیج دانشجویی در این دانشگاه به آتش کشیده شود. ■

۹۴/۰۶/۱۴

ارسال دیدگاه:

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">